wetgeving

Fiscaal-aantrekkelijk fietsen

Als het aan het Nederlandse kabinet ligt dan fietsen voortaan meer mensen naar hun werk. Op dit moment moet je nog alle fietskilometers bijhouden en een onderscheid maken tussen je zakelijke- en je privé kilometers. Het totaal aantal gereden privé kilometers op een jaar plus de kosten van het onderhoud en reparaties, evenals de verzekering en eventuele stroomkosten (bij electrische fiets) mag je in mindering hierop brengen. Het bedrag dat dan resteert telt mee bij je salaris waar de werkgever belasting over moet betalen.

Administratieve rompslomp
Werkgevers zijn huiverig om hun werknemers een leasefiets te geven want als het bedrag dat overblijft heel hoog uitvalt, zorgt dat voor een naheffing die de werkgever moet betalen. Bovendien zorgt het voor veel administratieve rompslomp, schrijft staatssecretaris Menno Snel (Financiën, D66) in een brief aan de Tweede Kamer. Volgens de branchevereniging Bovag rijden er ruim 700.000 autoleaserijders en slechts 10.000 leasefietsen.  De branchevereniging deed vorig jaar zomer nog een oproep om de belasting op een fiets van de zaak helemaal af te schaffen. (Zie artikel bij rtlz, klik daarvoor hier).

Bijtelling, net als bij auto’s
Het kabinet hoopt dat er meer leasefiets-rijders bijkomen door de regels voor het fietsen hetzelfde te maken als voor de auto’s. Het Kabinet wil vanaf 1 januari 2020 de regels aanpassen. Dat betekent dat er een zogenaamde forfaitaire bijtelling komt, zoals die nu al voor leaseautorijders geldt. In ruil voor het betalen van een percentage van 2,7 procent van de nieuwwaarde van de auto mogen de leaseautorijders deze namelijk privé ook gebruiken. Het is nog niet bekend wat het percentage van de bijtelling van de nieuwwaarde van de fiets wordt.

‘Gezond en goed voor milieu’
“Fietsen is gezond en goed voor het milieu en vermindert files”, geeft staatssecretaris Snel als reden voor zijn plan. Zijn collega-staatssecretaris van Waterstaat en Infrastructuur Stientje van Veldhoven (D66) heeft ook hoge verwachtingen: “Wanneer je bedenkt dat meer dan de helft van de autoritten korter is dan 7,5 kilometer, is daar zeker winst te halen.”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *